Dieta młodej mamy, czyli co jeść po ciąży

Dieta młodej mamy

WSPÓŁPRACA | Wiele kobiet po urodzeniu dziecka chce od razu powrócić do wagi sprzed ciąży. Decydując się na dietę o znacznie obniżonej kaloryczności zapominają jednak, jak istotne jest prawidłowe odżywianie, szczególnie wśród matek karmiących. Okres laktacji to czas, kiedy z mlekiem matki dostarczane są dziecku najcenniejsze ze składników, które zapewniają jak najlepsze warunki rozwoju i funkcjonowanie w późniejszych latach.

Dieta młodej mamy

Okres laktacji jest jednym z najważniejszych, zarówno dla dziecka jak i dla matki. Karmienie piersią jest bowiem wzorcowym sposobem odżywiania niemowląt, które powinno być praktykowane co najmniej do 6 miesiąca życia. Organizm kobiety przez całą ciążę przygotowuje się do produkcji mleka, poprzez gromadzenie składników odżywczych oraz energii tak, aby zapewnić jak najlepszy jego skład. Nie bez powodu również po okresie ciąży podaż energii dla młodej mamy powinna być zwiększona o ok. 500 kalorii.

Istotę diety młodych mam w okresie laktacji podkreśla fakt, że ma zdecydowanie większy wpływ na zdrowie niemowląt, aniżeli ta w trakcie ciąży. Szczególnie chodzi tutaj o występujące alergie, które występują zdecydowanie rzadziej przy żywieniu bez wykluczenia. Dieta eliminacyjna pojawia się dosyć często (szczególnie w przypadku orzechów) właśnie w obawie przed uczuleniem, nawet jeśli same kobiety nie mają problemów z alergią.

Co z odchudzaniem?

Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że niedożywienie matek wpływa znacznie na zmniejszenie objętości wytwarzanego pokarmu, bez zmiany składu mleka. O ile wartość niezbędnych składników mleka, takich jak białko, tłuszcze, węglowodany czy składniki mineralne utrzymuje się na jednolitym poziomie, odbywa się to kosztem organizmu kobiety. Owszem, ilość pokarmu można zwiększać poprzez stosowanie galaktogogów, czyli środków mlekopędnych, lecz ich stosowanie powinno być ostrożne, a zwłaszcza tych ziołowych.

Dieta młodej mamy nie powinna dostarczać mniej niż 1500 kcal dziennie. To fakt, że odchudzanie nie wpływa na wartość odżywczą pokarmu, ale obniża jego właściwości immunologiczne. Niewskazane jest przyjmowanie środków odchudzających ani stosowanie diet płynnych. Karmienie piersią znacznie przyspiesza utratę wagi, dlatego stosowanie diet odchudzających nie jest zalecane.

Motywacją do zmiany lub modyfikacji diety nie powinien być jedynie stan fizjologiczny. Jakość sposobu odżywiania i rodzaju przyjmowanego pożywienia powinien plasować się na wysokim poziomie.

Jeśli nie wiesz, jaką dietę zastosować jako matka karmiąca, zwłaszcza kiedy u dziecka pojawiają się symptomy alergii, warto zwrócić się o pomoc do dietetyka, który ułoży zbilansowaną dietę dostosowaną do ciebie i malucha.

Tagi : , ,
mamafit

Hanna Laszczyk - body & mental coach, trener biznesu, specjalista ds. komunikacji, od lat pracuję z kobietami nad rozwojem ich potencjału również poprzez pracę z ciałem, kreatywnym poszukiwaniem rozwiązań i harmonii w życiu. Uwielbiam podróżować, rozmawiać, poznawać nowych ludzi, zatrzymać się na chwilę, pomyśleć, pobyć, a potem znów wyruszyć w drogę - w kierunku marzeń, planów i spełnienia. Zaglądaj do mnie i zapisz się do newslettera z inspiracjami i prezentami od czasu do czasu :)

Przeczytaj również
przepis na sernik
Sałatka