Zielona herbata na zdrowie

Zielona herbata znana jest ludzkości od wieków, jako pierwsi stosowali ją Chińczycy i to właśnie jeden z członków cesarskiej dynastii rządzącej Chinami odkrył jej wielokierunkowe właściwości. W tradycyjnej medycynie chińskiej zielona herbata używana była jako lek poprawiający przepływ krwi, uśmierzający bóle stawów, wzmacniający odporność na choroby oraz lek odtruwający organizm. 

Unikalne, wielokierunkowe działanie zielonej herbaty potwierdzają współczesne obserwacje medyczne, wskazujące, iż zielona herbata może między innymi zapobiegać rozwojowi nowotworów, miażdżycy naczyń krwionośnych, chorób neurodegeneracyjnych i otyłości.

Prozdrowotne składniki zielonej herbaty

Zielona herbata jest niezwykle bogata w związki przeciwutleniające zwane polifenolami, w tym przede wszystkim z grupy flawonoidów oraz katechin. Związki te stanowią aż 30% suchej masy liści zielonej herbaty. Poza tym liście zielonej herbaty to źródło wielu minerałów, w tym: wapnia, żelaza, miedzi oraz fluoru, a także witamin takich jak: A, B1, B2, B6, C, E, K i PP. Zawierają one również kofeinę, olejki eteryczne nadające delikatny aromat  i garbniki nadające specyficzny smak.

Właściwości zielonej herbaty

Naukowcy już dawno potwierdzili dobroczynne działanie zielonej herbaty na organizm człowieka, jednak cały czas nowe badania naukowe odkrywają jej kolejne prozdrowotne właściwości. To właśnie głównie dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy, jej regularne spożycie hamuje procesy przedwczesnego starzenia się naszego organizmu, zapobiega otyłości, powstaniu cellulitu i oczyszcza cerę, a także wpływa profilaktyczne a nawet leczniczo na wiele różnych chorób.

Wielokierunkowe właściwości lecznicze zielonej herbaty

Dzięki wysokiej zwartości przeciwutleniaczy regularne spożywanie zielonej herbaty, wpływa silnie antynowotworowo, co zostało potwierdzone licznymi badaniami naukowymi, a także wykazują to statystyki zachorowań na nowotwory cywilizacji zachodnich, w stosunku do cywilizacji Azji Wschodniej, gdzie tradycje spożywania zielonej herbaty sięgają wielu wieków. Składniki zielonej herbaty niwelują działanie wolnych rodników m.in. z dymu papierosowego, promieniowania UV, chronią także przed chorobami spowodowanymi uszkodzeniem neuronów, takimi jak chorobaAlzheimera i Parkinsona.

Ze względu na działanie przeciwmiażdżycowe i obniżające poziom cholesterolu we krwi, wypijanie 2 szklanek naparu dziennie chroni przed zawałem serca i chorobami układu krążenia, jak również skumuluje krążenie. Ilość ta jest wystarczająca do regularnego oczyszczania organizmu z toksyn i wspomagania pracy wątroby oraz nerek. Ostatnie badania potwierdzają także fakt iż zielona herbata zapobiega otyłości, która jest częstą przyczyną wielu innych chorób cywilizacyjnych.

Doskonałe rozwiązanie na stymulacje trawienia

Częste picie zielonej herbaty reguluje procesy trawienne, oczyszcza ustrój, pobudza przemianę materii, nawadnia komórki organizmu, łagodzi nadmierny apetyt, a tym samym jest doskonałym rozwiązaniem na niektóre problemy trawienne oraz wspomaganie odchudzania. Spożywanie zielonej herbaty hamuje nadmierne wchłaniane cholesterolu z pożywienia, przyczyniając się do obniżenia jego poziomu we krwi, hamuje wchłanianie tłuszczu, obniża poziom glukozy we krwi, działa przeciwpróchniczo i wpływa pozytywnie na florę jelita człowieka. Niestety zielona herbata hamuje wchłaniane żelaza, jednak dodatek soku z cytryny lub mleka zanosi ten niepożądany efekt.

Sposób na depresję i doskonałą sprawność umysłu

Obniżaniu sprawności umysłowej i depresji można zapobiegać lub znacznie opóźnić wystąpienie ich objawów poprzez zwiększone spożycie przeciwutleniaczy m.in. zawartych w zielonej herbacie. Udowodniono naukowo, że osoby pijące zieloną herbatę zachowują dłużej sprawność umysłową, mają lepszą pamięć i potrafią lepiej się koncentrować. Poza tym zielona herbata łagodzi bóle głowy oraz koi nerwy.

Eliksir młodości

Nie na darmo zielona herbata jest nazywana eliksirem młodości, bowiem poprzez właściwości związane z przyspieszeniem gojenia ran, hamowaniem procesów starzenia, stymulacją krążenia, przyspieszeniem usuwania obumarłych i wadliwych komórek z organizmu oraz wzmacnianiem struktury kości i zębów, jej regularne spożycie pomaga w zachowaniu zdrowia, sprawności fizycznej i umysłowej, a także młodego wyglądu. Zawarte w herbacie olejki eteryczne i tenina działają orzeźwiająco oraz odświeżają oddech, dlatego wyciągi zielonej herbaty stosowane są często w pastach do zębów, gumach do żucia a także kosmetykach pielęgnacyjnych.

Zastosowanie zielonej herbaty w kosmetyce

Wyciągi z zielonej herbaty używane są bardzo często do produkcji kosmetyków, dzięki swym szerokim właściwościom przeciwutleniającym, odświeżającym i przeciwstarzeniowym. Mają one szerokie zastosowanie w produkcji kremów, chroniąc skórę przed działaniami słońca, mleczka kosmetycznego łagodząc potliwość i tonizując skórę, żeli chroniąc przed grzybami i bakteriami, szamponów wzmacniając cebulki włosowe itp. Co jakiś czas warto także stosować kompresy z zielonej herbaty na powieki, bowiem łagodzą one zmęczenie, obrzęki i przywracają oczom blask.

Przygotowanie naparu z zielonej herbaty

Zielona herbata nie podlega fermentacji, jej liście są poddawane działaniu gorącej pary wodnej, potem suszone w bardzo wysokiej temperaturze, dzięki czemu zachowuje ona tak dużą ilość przeciwutleniaczy i ma delikatny, nieco cierpki smak i aromat. Aby zachować jak najwięcej prozdrowotnych składników w naparze i uzyskać pożądany smak i aromat, zieloną herbatę należyzalewać gorącą, ale nie wrzącą wodą (po zagotowaniu wodę należy odstawić na ok. 5 minut). W przypadku herbat chińskich – jeśli herbata ma działać pobudzająco, należy parzyć ją 2-3 minuty, jeśli natomiast relaksująco 5-8 minut. W przypadku herbat japońskich czas zaparzania jest krótszy wynosi bowiem od 1-1,5 minuty jednak temperatura wody powinna być nieco wyższa. Po zaparzeniu, napój należy przelać do innego naczynia, natomiast liście można zaparzać nawet trzykrotnie.

Proponowana ilość herbaty na szklankę wody: 1 łyżeczka (około 3 g) na 1 szklankę wody.

Autor: Mgr inż. Natalia Eckert – dietetyk
Fot: www.pixmac.pl

Literatura

1. Jarosław Całka, Arkadiusz Zasadowski, Judyta Juranek – „Niektóre aspekty leczniczego działania zielonej herbaty” BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLI, 2008, 1, str. 5 – 14
2. Agata Czajka Jakubowska – „Profilaktyczne i lecznicze właściwości zielonej herbaty”
3. www.smaczny.pl
4. herbatowo.blox.pl

 

Tagi : ,
mamafit

Hania, nadaktywna mama dwójki, fitnesska, humanistka. Na blogu piszę o zdrowiu, aktywności, rozwoju, relacjach i o tym, jak łapać życie garściami, cieszyć się dziećmi i jednocześnie rozwijać pasje. Tak, można :) Rozgość się :)

Przeczytaj również
Aktywny wypoczynek nad morzem